سوالات متداول / پرسش و پاسخ

- ماده 5 قانون استفاده حداکثری از توان داخل-بحث رتبه‌بندی‌ها و اتاق بازرگانی:
بحث این قانون که از دغدغه‌ها و شکایات برخی دست اندرکاران صنعت است، به دلیل ماهیت حساس و عدم رسمیت آن در اینجا آورده نشده و به صورت غیررسمی در وبلاگ اینجانب توضیح داده شده است. می‌توانید در آدرس وبلاگ متن را ملاحظه و مطالعه نمایید: وبلاگ صنعت آسانسور و رتبه‌بندی​
- چرا رتبه بندی شرکتهای آسانسور به سازمان مدیریت صنعتی سپرده شده است؟
 سازمان مدیریت صنعتی، شرکتی با قدمت بیش از نیم قرن، دارای تجربه و توان مشاوره ای و آموزشی است و جایگاه ماموریتی دارد. به طرق مختلف، مدیران ارشد کشور و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک، تجربه ی همکاری با این سازمان را داشته و دارند، لذا، امکان تعامل موثر با بدنه ی دولت و شرکتهای بزرگ و هم بخش خصوصی فراهم است. سابقه ی راه اندازی مفاهیم مدیریتی مهم در کشور و تجربه ی راه اندازی چندین مدل ارزیابی و انواع رتبه‌بندی‌ها نیز عامل تقویتی برای واگذاری این مهم به سازمان است. سازمان نیز تمام تلاش خود را برای برآورده ساختن انتظارات موجود ذینفعان مختلف انجام می‌نماید.
- سازمان مدیریت صنعتی دولتی است، آیا بخش خصوصی (شرکتهای دارای پروانه طراحی و مونتاژ، سندیکا، صنف و اتحادیه) می تواند به آن اعتماد کرده و اطلاعات محرمانه خود را ارائه کند؟
سازمان مدیریت صنعتی، یک سازمان نیمه دولتی است (منظور خصولتی! نیست). بدین معنی، که در زمان ثبت در سال 1347 (پیش از انقلاب)، بودجه دولتی داشته است. از همان آغاز فعالیت شرکت، مدیران راس سازمان، سازوکارهای آن را به صورت خصوصی و منفک از عدم چابکی دولتی ایجاد کردند و در حفظ استقلال تصمیم‌گیری و سیاست‌های آن تلاش بسیار نمودند و برای برحذر ماندن از دخالت های غیرکارشناسی و غیر استراتژیک آنزمان، با تلاش و مذاکرات سخت و طولانی، تصمیم‌گیران را اقناع کردند که در ردیف بودجه ی این سازمان «عدد صفر» قرار گیرد. لذا، سازمان از لحاظ مالی، از دولت مستقل و خودگردان است و از نظر مداخله گری نیز از قوانین مختصه​ مبرا بوده است. ولی مانند تمام سازمان‌های مقتدر و تاثیرگذار کشور، فراز و فرودهایی را تجربه کرده و می‌کند.
به هر حال، اصالت کار مشاور، امانت داری و حفظ تمامی داده ها و اطلاعات شرکتها و نتایج و آمار طرح ها استنتیجه ی بیش از 50 سال خدمات مشاوره ای و آموزشی و پژوهشی سازمان، نشان می‌دهد که تمامی اسرار شرکت در این سازمان و نزد کارشناسان و مشاوران آن محرمانه باقیمانده است و هرگز کوچکترین سوء استفاده -چه مالی و چه اطلاعاتی- از آن نشده است. حتی برای اشاعه ی فرهنگ بهبود و توسعه و برای اطلاع رسانی دستاوردهای عملی از مدلهای سیستمی، نتایج برخی طرح ها با اجازه ی مکتوب از تصمیمگیران آن شرکت ،به صورت مقاله، ارائه شده است. 
-  آیا رتبه بندی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد؟
مدل رتبه بندی با همکاری و راهنمایی های اساتید و خبرگان و پیشکسوتان صنعت آسانسور و دیدگاه های کارشناسی و سیستمی مشاوران سازمان تهیه شده است. از طرفی، در جریان مدلسازی و اتمام مدل طراحی شده، نظرات و نیازهای ریاست محترم و کارشناسان گروه قطعات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مدل، شاخص ها و معیارهای رتبه بندی و چگونگی گریدبندی لحاظ شده است و به تایید رسیده است که طی نامه ای به ادارات کل استانی نیز ابلاغ شده است.
آیا رتبه بندی الزام آور است؟
اجرای رتبه‌بندی در ابتدای راه است. از طرفی، صنعت آسانسور کشور نیز علارغم سابقه ی فنی چندین ساله، در مباحث مدیریتی و سیستمی جوان و در حال رشد است. لذا، پس از نتایج یک دوره اجرای طرح و صحه‌گذاری بر کفایت و کیفیت مدل، و مقبولیت آن در شرکتهای آسانسور و ذی‌نفعان، خودبخود به عنوان مرجعی برای تصمیم‌گیری‌های هم در بخش قانونی و هم در بخش کاربری خواهد بود.
اکنون این رتبه‌بندی اختیاری و تشویقی است و در موعد مساعد مورد بهره‌برداری ذی‌نفعان اصلی به عنوان شاخص الزامی قرار خواهد گرفت. 
- آیا یک شرکت می تواند قبل از اعلام رتبه از خدمات مشاوره ای بهره مند گردد؟
همان طور که در فرآیند درخواست رتبه‌بندی با توضیحات مفصل ​​آمده است. سازمان، متعهد به اجرای رتبه‌بندی از طرف وزارتخانه در اسرع قت است. از طرفی، باتوجه به نقش مشاوره‌ای سازمان، ایجاد فرهنگ ارتقاء بلوغ و بهره‌وری در شرکتها نیز در مدل لحاظ شده است، بنابراین، سازمان خدمت اضافه ای درنظر گرفته است که به شرکتها برای رشد و توسعه خود کمک نماید. طی این خدمت، نقاط قابل بهبود و قوت موجود و راهکارهای ارتقاء سطح ارائه می‌شود. برای ارائه این خدمت ،فاصله‌ی زمانی مناسبی از رتبه‌بندی درنظر گرفته شده است، تا سوء برداشت نسبت به تبانی و یا تاثیر دریافت این خدمت و پرداخت هزینه بیشتر بر نحوه‌ی ارزیابی از شرکت و احیانا حس مسامحه با آن شرکت‌ها ایجاد نشود.
همچنین، ارتباط معناداری بین نتایج این خدمت با پیش‌ارزیابی و یا تعیین رتبه از قبل وجود ندارد. متخصصان سازمان مبتنی بر معیارهای مدل و شرایط حاکم بر شرکت نسبت به ارائه ی راهکارهای توسعه‌ای اقدام می‌نمایند. این دبیرخانه تلاش می‌نماید با حفظ جزئیات تاثیرگذاری معیارها، وزن ها و روش محاسبه ی امتیاز، امکان سوء استفاده از آن را -بدون وجود رشد واقعی و عملکردی شرکت - منتفی نماید.
- آیا پیش‌ارزیابی وجود دارد؟
پیش‌ارزیابی تفاوت فرآیندی با ارزیابی ندارد. با ثبت نام و تکمیل اطلاعات اولیه، رده مورد درخواست شرکت نهایی شده و اطلاع رسانی می‌شود. در صورت ادامه تمایل بر حضور در رتبه‌بندی، با پرداخت مبلغ هزینه ی اولیه (400و 600 و800)، فرم های اظهارنامه و راهنماها تحویل شرکت شده و زمانبندی کارها انجام می‌شود. در حین تکمیل خوداظهاری، نسبت به انتخاب و حضور ارزیابان در شرکت هماهنگی می‌شود. با تسویه 65% هزینه ارزیابی، ارزیابی حضوری انجام می‌شود. پس از اتمام ارزیابی حضوری، محاسبات امتیاز انجام شده و رتبه شرکت تعیین می‌شود. پس از اطلاع از امتیاز و رتبه و در صورت وجود فاصله ی مرزی کم با رتبه بعدی، شرکت می‌تواند مدت زمانی را ذخیره نماید (حدود 3 تا 6 ماه) برای بهبود و ارتقاء موارد دارای مغایرت. پس از آن، آن موارد ارزیابی مجدد شده و شرکت باید -در صورت تغییر یا ابقاء رتبه- نسبت به تسویه مابقی حق‌الزحمه ارزیابی و دریافت گواهی‌نامه اقدام نماید.
- در صورتی که شرکت تمایل بر اعلان عمومی رتبه خود نداشته باشد. چه می‌شود؟
در صورتی که شرکت تمایل بر اعلام عمومی رتبه احراز شده خود نداشته باشد، این سازمان، از افشای رتبه و امتیاز ،به هر نحو، خودداری می‌نماید.
- چه اطلاعاتی از شرکت افشا می‌شود؟ 
در حالت عمومی، این سازمان تنها امتیاز و رتبه احراز شده را با نام شرکت، در سایت دبیرخانه خود و یا در رسانه های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنف، سندیکا، اتحادیه، کارفرمایان آسانسور، نظام مهندسی ساختمان، مجلات و خبرنامه‌های ساختمان و مسکن ارائه می‌نماید.
تمامی اطلاعات و اسناد و مدارک شرکت‌ها -غیر از امتیاز و رتبه در حالت عام- به صورت محرمانه نزد این سازمان محفوظ است.
اطلاعات آماری از نتایج  رتبه معیارها-بدون ذکر نام شرکت- و به صورت تجمیعی در مقاطع زمانی و یا در نشست‌های تخصصی مربوطه قابل ارائه خواهد بود.
آیا فرآیند ارزیابی غیرمتمرکز در استان‌های کشور نیز وجود دارد؟
رتبه‌بندی توسط دبیرخانه رتبه‌بندی آسانسور در سازمان مدیریت صنعتی -تهران،نبش جام جم-انجام می‌شود. سازمان مدیریت صنعتی، در کل کشور و در استان‌های مختلف نمایندگی دارد. شرکت‌های نمایندگی سازمان خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و پژوهشی را در آن استان‌ها و گاها با مشارکت تهران انجام می‌دهند. لذا، پتانسیل بهره‌مندی از این ظرفیت برای مشاوره‌های استانی و ارزیابان استانی وجود دارد. 
همچنین، برای معرفی مدل و پاسخ به سوالات شرکت‌ها، برنامه ها و نشست‌هایی در مناطق و استان‌های کشور در دست اقدام است.
به هر حال، همان​طور که در این سایت اعلام شده است ،فرآیند ثبت نام در کل کشور، با هماهنگی دفتر دبیرخانه آسانسور و این سایت امکان‌پذیر است. تمامی برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای ارزیابی حضوری توسط این دبیرخانه انجام می‌شود. محاسبات امتیاز و تعیین رتبه به صورت متمرکز در این دبیرخانه انجام می‌شود و صدور گواهینامه منحصرا توسط این سازمان انجام می‌شود.
به دلیل عدم سوء استفاده و عدم اطلاع‌رسانی متناقض، تنها مرجع اعلام امتیاز و رتبه شرکت‌ها در کل کشور، دبیرخانه آسانسور در سازمان مدیریت صنعتی (تهران، نیش جام جم) است.
- هزینه ارزیابی چقدر است؟
هزینه اولیه برای دریافت فرمهای اظهارنامه و دستورالعمل و راهنمایی‌های مربوطه متناسب با رده (400 ، 600 و 800) هزار تومان است.
هزینه ارزیابی حضوری معادل 65% هزینه ارزیابی، متناسب با رده (2.5 ، 4.0 و 5.7 میلیون تومان) است.
هزینه اعلام امتیاز و گواهینامه رتبه معادل 35% هزینه ارزیابی، متناسب با رده  (1.4، 2.1 و 3.1 میلیون تومان) است.
هزینه خدمت آموزشی و تخصصی، متناسب با رده و ضریب استانی به طور متوسط (2.0، 3.0 و 4.8 میلیون تومان) می‌باشد.
-آیا ممکن است شرکتی در ارزیابی شرکت کند و رتبه ای احراز نکند؟
در زمان ثبت نام (آنلاین در سایت یا ایمیل فرم ثبت نام موجود در سایت)، اطلاعاتی از شرکت دریافت می‌شود. این اطلاعات برای احراز شرایط حضور در رتبه بندی و همچنین تایید رده مورددرخواست شرکت و یا تعیین رده متناسب است. بنابراین در صورتی که دبیرخانه اطلاعات را تایید نماید و پرداخت هزینه اولیه ارزیابی اطلاع داده شود، شرکت امکان حضور در رتبه بندی را دارا بوده و حداقل امتیاز و نشان یک ستاره را احراز خواهد نمود.
-آیا سازمان نسبت به ایجاد فضای مشاوره‌ای (شرکت‌ها و یا افراد صاحبنظر) در سطح کشور و مناطق تهران برنامه‌ای دارد؟
سازمان تلاش دارد، مدل ارزیابی  طراحی شده را به عنوان یک «مدل بلوغ» به صاحب نظران کشور معرفی نماید. تا از این طریق، شرکت‌ها و افراد دارای صلاحیت بتوانند در کل کشور، به شرکت‌های طراحی و مونتاژ  و سایر ذی‌نفعان این صنعت، برای رشد و ارتقاء مستمر خود کمک نمایند و مشاوره دهند. 
با فراهم شدن این تسهیلات، امکان بهبود مستمر مدل نیز با بهره مندی از توان صاحب نظران غریب و  متخصصان در کل کشور میسر می‌گردد.